Dermatologie pro praxi, 2017, číslo 1

Slovo úvodem

Hovory o zdraví aneb Naslouchejme pacientům

PhDr. Lucie Klůzová Kráčmarová

Dermatol. praxi 2017; 11(1):

Přehledové články

Rosacea

doc. MUDr. Růžena Pánková, CSc.

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 6-11

Rosacea je běžné, chronické, recidivující, zánětlivé kožní onemocnění s různými klinickými subtypy a stupni závažnosti. Dle výboru Národní společnosti odborníků pro rosaceu a její klasifikaci rozlišujeme od roku 2002 čtyři subtypy rosacey. Jednotlivé subtypy mohou v sebe přecházet. Vzácně se vyskytuje rosacea u dětí a granulomátózní rosacea v dospělosti. Lymfedematózní rosacea, perzistující solidní obličejový edém – morbus Morbihan se řadí do skupiny zvláštních forem rosacey. V patofyziologii nemoci se vyskytuje značný počet faktorů, mezi kterými je obtížné najít vzájemné časové a kauzální souvislosti. Proto není znám jeden patogyziologický...

Aktinické keratózy a význam fotoprotekce

Actinic keratosis and the importance of photoprotection

MUDr. Patrícia Bakšiová

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 12-15

Aktinická keratóza je velmi častý epiteliální tumor, ze kterého se může vyvinout spinocelulární karcinom, proto je považován někdy za spinocelulární karcinom in situ. Velká většina aktinických keratóz vzniká u lidí se světlou pletí. K potvrzení diagnózy lze použít dermatoskopii. K terapii se využívají chirurgické a nechirurgické metody. Fotoprotekce představuje důležitou prevenci při vzniku kožních nádorů.

Kožní choroby způsobené papilomaviry

Cutaneous infections caused by papillomaviruses

MUDr. Iva Obstová

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 16-20

Článek podává přehled kožních papilomavirových infekcí, jejich diagnostiky, věnuje se možnostem lokální a systémové terapie, včetně indikací a kontraindikací.

Novinky v léčbě perorálním izotretinoinem

News in the treatment with peroral isotretinoin

MUDr. Zuzana Nevoralová, Ph.D.

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 22-26

Akné je polymorfní zánětlivá choroba pilosebaceózní jednotky. Perorální izotretinoin patří do první nearomatické generace retinoidů a je nejúčinnějším lékem v léčbě akné. Je indikován zejména k terapii těžkých a rezistentních forem akné. Léčba by měla být vedena pouze dermatologem se zkušenostmi s terapií tímto lékem. V článku jsou popsány nejnovější postupy při terapii tímto lékem včetně speciálních opatření u žen.

Sdělení z praxe

Léčba pacienta s těžkou formou chronické ložiskové psoriázy, naše zkušenosti s preparátem secukinumab

Treatment of patient with severe chronic plaque psoriasis, our experience with secukinumab

MUDr. Jitka Ošmerová, MUDr. Olga Faustmannová, Ph.D., MBA, prof. MUDr. Alena Pospíšilová, CSc.

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 28-30

Psoriáza je chronické zánětlivé onemocnění kůže postihující 2–4 % středoevropské populace, s výrazným vlivem na fyzické, psychické i sociální aspekty života jedince. Toto onemocnění postihuje nejenom kůži, ale je spojené s řadou komorbidit, z nichž nejčastější je psoriatická artritida. V kazuistice je popsán případ pacienta s velmi těžkým průběhem tohoto onemocnění, charakterizovaným opakovaným sekundárním selháním účinku léčby.

Pembrolizumab v II. linii léčby metastatického BRAF-mutovaného maligního melanomu Případ dlouhodobé remise po selhání terapie vemurafenibem

Pembrolizumab in II. line therapy of metastatic BRAF-mutated malignant melanoma Case report of long-term remission after vemurafenib treatment failure

MUDr. David Šulc, MUDr. Jana Pukyová, MUDr. Martina Chodacká, MUDr. Aleš Chodacki

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 32-34

Článek se zabývá problematikou léčby II. linie metastatického BRAF-mutovaného maligního melanomu v situaci, kdy jsou k dispozici nové léčebné možnosti jako inhibitory BRAF a anti-PD-1 protilátky. Případ popsaný v článku pak popisuje praktickou zkušenost s léčebnou sekvencí vemurafenib/pembrolizumab.

Akutní urtikárie a léčba zubního fokusu

Acute urticaria and treatment of dental focus

MUDr. Eva Pospíšilová

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 35-38

Akutní urtikárie je časté onemocnění různé etiologie, charakterizované vznikem pomfů – urtik, pruritu, otokem postižené oblasti a jiných celkových příznaků. Článek popisuje případ 34leté ženy se vznikem akutní urtikárie po užívání analgetik při léčbě akutní pulpitidy a kariézního zubu.

Informace

10. konference Akné a obličejové dermatózy

MUDr. Zuzana Nevoralová, Ph.D.

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 43-46

Magistraliter v dermatologii

Hydrochinon a tretinoin – nové látky pro magistraliter přípravu

Hydroquinone and tretinoin – new substances for extemporaneous preparation

Mgr. Lukáš Láznička, PharmDr. Veronika Bucharová

Dermatol. praxi 2017; 11(1): 39-42

Hydrochinon a tretinoin jsou nově dostupné suroviny pro magistraliter přípravu. Díky nim je možná příprava krémů k léčbě hyperpigmentace kůže. Recepturami s obsahem tretinoinu lze nahradit nedostupné HVLP, zvolit odlišnou koncentraci léčiva nebo připravit lékové formy, které nemají obdobu v HVLP.